Eroii de langa noi
Eroii de langa noi, eroii nevăzuţi
Încă din copilărie ne-am obişnuit că e bine şi frumos să ne căutăm eroi extraordinari. În prima etapă e Făt Frumos şi Prinţesa, apoi trecem la modele de magnaţi care au reuşit la scară mare, artiști de tot felul și oameni care apar pe marile și micile ecrane. Toţi avem nevoie de modele, acesta a fost un motiv pentru care am creat rubrica de interviu Oameni frumoşi. Ratăm de multe ori să vedem modelele de langa noi. Rareori vedem oameni frumoşi care sunt eroi pentru că îşi fac treaba bine şi mai rar conştientizăm că există acei eroi nevăzuţi care ne fac noi viaţa mai bună, mai uşoară, mai sigură.
Un minut poate salva o viaţă – te-ai gandit cat de important este un dispecer în serviciul de urgenţă
Leliana Parvulescu, psiholog comportamentalist, doctor în genetică, mi-a oferit posibilitatea acestei introspecţii prin posibilitatea de a participa la conferinţa Un minut poate salva o viaţă. Conferinţa era, de fapt, suma concluziilor pe care studiul dezvoltat de Centrul de Cercetare comportamentală Zivac a extras-o de la dispecerii din serviciile de urgenţă.Conferinţa a fost, de fapt, parte a unui proiect amplu,
Proiectul European: “One Minute may save a life”. Financed by: European Commission acting through A.N.P.C.D.E.F.P.
care a început anul trecut. Scopul acestuia este să identifice aspectele importante cu care se confruntă dispecerii, să creioneze un profil al dispecerului şi, eventual, al solicitantului de servicii de urgenţă pentru o mai bună prioritizare.
Angajaţii serviciului de urgenţă au completat chestionare (şi nu puţine!) pe care echipa Zivac le-a procesat, a tras unele concluzii. Scopul final al acestui demers este de a creiona un profil comportamental al dispecerului şi, mai ales, de a întocmi un manual cuprinzător al dispecerului, care să includă diverse situaţii şi un mod eficient de prioritizare a urgenţelor. Pană la urmă, aceşti oameni au doar 2 minute în care pot decide importanţa apelului! Depinde şi de noi să îi ajutăm să înţeleagă.
Participand la această conferinţă am înţeles importanţa meseriei acestor oameni şi presiunea la care supuşi. Fiecare avem urgenţele noastre, iar în astfel de situaţii avem senzaţia că a noastră e mai presantă. Ne comportăm aiurea şi aruncăm cu pietre. Ne pierdem în detalii neimportante şi comunicăm haotic. Insistăm pe prostii, uităm esenţa şi, de multe ori, devenim agresivi. Uităm că vorbim la capătul celălalt al conexiunii telefonice cu oameni care sunt puși în fața unei decizii importante: cât de mare este prioritatea? Și vorbim despre priorități care cântăresc cât o viața (sau mai multe) de om.
Nu vedem acest lucru. De fapt, nu toți vedem acest lucru. Leliana Pârvulescu a văzut necesitatea unui profil al oamenilor pentru a crea un profil al dispecerului și un ghid. Dacă profilul e util în a avea omul potrivit la locul potrivit, rolul acestui manual este important pentru a desena tipare de solicitanți, proceduri și în final, obișnuințe pentru un proces de evaluare a urgențelor mult mai rapid. Și poate mai puțin consumator de resurse nervoase pentru dispeceri.
Eroii de lângă noi, eroi nevăzuţi
E foarte interesant cum în cele mai dese cazuri ne lovim de dispeceri doar în situații de criză, mai mică sau mai mare. E la fel de interesant cum în acele clipe nu avem cum să îi percepem ca oameni, ci ca pe resursa noastră de speranță sau ca pe cineva pe care să dăm vina. Ei, cu mici excepții, își păstrează calmul și rațiunea chiar și după foarte multe ore de muncă. Se numește responsabilitate față de munca ta, față de viața altora. Se numește treaba bine făcută, indiferent cât de solicitant ar fi. Știm că acești oameni există doar în clipa în care apar excepțiile sau e ceva disfuncțional. În rest, nici nu simțim că sunt acolo, în serviciul nostru și prin ceea ce fac salvează vieți. Nu simțim pentru simplul fapt că își fac treaba.
Mulți vedem lucruri care pot fi schimbate pentru a face loc la mai bine. Prea puțini ne implicăm să schimbăm ceva. Este ce a făcut Leliana Pârvuluescu și Cerasela Merlan , echipa Zivac. Au văzut că lucrurile pot fi îmbunătățite și au creat un proiect în acest sens. Au lucrat până acum la manual și continuă să lucreze. După insistența cu care au încurajat dispecerii să completeze formularele cu orice situație pe care o consideră necesară, este evident că Zivac și Leliana Pârvulescu vor elabora un manual cât mai funcțional posibil. Pentru că își fac treaba.
Foto credit: Zivac
[wp_ad_camp_4]