Motocrosul e o provocare continuă
„Motocrosul e un stil de viață”
De ani buni am fost atrasă motociclete. La început de stradă, apoi am fost ajutată să găsesc bucuria pentru motocros. Din distracție, fără pretenții de sportiv, ies în continuare pe circuit alături de Bogdan Oproiu și minunata lui familie de motocrosiști.
Prima mea întâlnire cu motocicleta de cros a fost lângă circuitul de lângă Autostrada 1, unde am făcut un test dacă mi se potrivește ca înălțime, dacă putem ajusta manetele pentru mâinile mele. Ziua în care am făcut cunoștință cu o motocicletă de motocros a fost ziua în care l-am întâlnit și pe Bogdan Oproiu. Într-un fel, pentru mine, Bogdan Oproiu e sinonim cu motocrosul.
Știam despre el din povestiri, dar, cunoscându-l, am realizat că era cu totul și cu totul diferit față de ce îmi imaginam. În mintea mea, percepeam că un practicant de sport extrem trebuie să fie exaltat, agitat, plin de emfază și tot timpul pe repede înainte. L-am găsit calm, echilibrat, aproape zen, total diferit de tot ce gândeam eu că ar trebui să fie. Am întâlnit un om de un mare bun simț, care vorbea egal și simplu, cu o pasiune cumpătată despre ce face el. Nu exista nicio exagerare, nici în discurs, nici în gesturi. Doar o bucurie trăită pe care o vezi mai ales când „se dă” cu motocicleta.
Trebuie să trăiești atmosfera de concurs să poți înțelege fenomenul
În mod paradoxal, Bogdan era și este o persoană un pasionată de ce face, dar, în același timp, foarte echilibrată. Practică tot felul de sporturi nebunești, în larga accepțiune, dar în viața de zi cu zi este ponderat. Pe parcurs mi-am dat seama că, într-o mare măsură, tocmai motocrosul și hobiurile pe care le are i-au impus un alt stil de viață, un mod de a se bucura de fiecare lucru la maxim, pe rând.
Scriam despre sporturi nebunești. Bogdan este angrenat în sporturi care cer un mare echilibru fizic și psihic. După cum veți vedea, a practicat aceste sporturi în ciuda unei afecțiuni care îi îngrădea performanța. Are drept hobby bicicleta, snowboard, schiurile și este implicat în competiții MX la clasa de amatori.
De la el am aflat multe lucruri pe care un începător în cele ale motocros-ului trebuie să le știe. Bogdan este cel care mi-a povestit calm rutina pentru un novice, cum eram eu. Tot Bogdan a fost cel care m-a ajutat să mă ridic când am căzut sau care mi-a pornit motoreta când nu mai aveam suflu, știind cât de importantă este energia în astfel de situații și cât de mult te consumă motocicleta fără o pregătire serioasă. Fiindcă ies sporadic pe circuit, tot Bogdan este cel care încă mă încurajează, după cum încearcă să îi încurajeze și pe alții să încerce o tură. Aceasta doar ca motocros-ul să își câștige vizibilitate și un loc bine meritat pe harta sporturilor cu motor.
În timp, am aflat povestea lui. Face motocros de când se știe, acesta fiind o extra genă în familia Oproiu, o familie absolut deosebită și dragă mie. A participat consecvent la curse ani la rând, până au intervenit două accidentări severe. S-a recuperat și a mers mai departe, fără frică, fără să se uite în urmă. Au fost ani în care nu a avut fonduri să participe fiindcă motocrosul nu este un sport care să primească sponsorizări. Apoi a aflat că are o tumoare pe creier. A căzut, s-a ridicat, a mers înainte cu aceeași pasiune și același curaj. De fapt aceasta înseamnă evoluție.
Dar mai bine aflați de la el și, dacă vă pasionează motocicletele, vă încurajez să îi urmăriți blogul!
„…am crescut mergând la cursele de motocros”
CS: De ce motocros?
BO: Pentru ca am crescut mergând la cursele de motocros unde participa fratele meu, iar în rest la Clubul de Motocros A.S, Sport Poiana Câmpina.
CS: De ce participi la curse?
BO: Trebuie să trăiești atmosfera de concurs să poți înțelege fenomenul. Într-un fel este o formă de provocare care te ajută să crești. Evoluezi mult mai sigur participând la curse, decât mergând singur. În plus, continui tradiția de familie în zona motocros. Tata a fost sportiv profesionist și motociclist cascador. Era mare lucru în acele vremuri.
CS Cât de mult a contat pentru tine că te tragi dintr-o familie cu tradiție în motocros?
BO: Foarte mult, știam părțile bune și rele care au legătura cu acest sport, ce implică din punct de vedere financiar și logistic. Dar mai ales nu am întâmpinat restricții în a practica acest sport din partea părinților, din contră mi-au fost alături la curse și la operații
CS: Care sunt diferențele între motociclismul de stradă și motocros?
BO: Motociclismul de stradă implică o motocicleta (nu contează anul de fabricație), un echipament și o întreținere ușoară a lor. Efortul fizic este mai mic decât mersul pe bicicletă.
Pe de altă parte, în motocros ai nevoie de o motocicletă cât mai nouă, de preferat după 2010, eventual două (una de antrenament, alta pentru concurs).
Motocicletele de concurs necesită un service la un număr mic de funcționare. Practic, uleiul, filtrele de aer sunt schimbate „ca pe ciorapi”. Echipamentele de protecție trebuie să fie de top, toate absolut toate fiindcă echipamentul salvează viața. De la orteze, genunchiere, protecție cervicală, două perechi de cizme, 2-3 căști, mai multe perechi de pantaloni, tricouri, mănuși, ochelari. Toate trebuie să asigure protecție maximă, dar asta costă!
În ce privește partea de efort fizic, ei bine, este intens! Întrucât motocrosul este un sport fizic, nu doar cu motor, majoritatea motocrosiștilor merg la sala de forță, cardio… Ajungi să practici alte sporturi doar să poți ține ritmul celor două manșe de 15minute + 2 ture la curse.
Mai sunt și alte costuri logistice imperios necesare și la fel de scumpe: remorcă, mașină pentru remorcă, eventual un garaj dotat cu tot felul de scule pentru reparații.
„Pasiunea mea pentru motocros este prea mare pentru a renunța din cauza accidentărilor”
CS: Ce este motocros-ul pentru tine?
BO: Motocros-ul este pentru mine un stil de viață, o provocare continuă, un sport de familie.
CS: Care a fost evoluția ta?
BO: Pană în 2011 evoluția mea a fost una ascendentă, apoi au intervenit două accidentări serioase pe care nu mi le puteam explica de ce s-au întâmplat. Apoi, deși motocicleta era mai bine pregătita și eu mă antrenam mai des și mai serios, rezultatele nu apăreau.
În 2013, la final de sezon, am hotărât să renunț la a mai concura pe motocicleta de 250 cmc în 2 timpi (70 cai putere), pe care o aveam și pe care o consideram vinovată de evoluția slabă. Am trecut pe 250 în 4 timpi, deși lucrurile începeau sa se îndrepte, cea mai mare provocare pentru mine o reprezentau virajele la viteza mică, unde picam fără nici o explicație.
La sfârșitul anului 2014, am aflat sursa problemelor mele, mai exact un chist foarte mare în zona creierului mic, responsabil de funcțiile motorii. Îl aveam din naștere, dar abia atunci l-am depistat. În mai puțin de o lună de la operație eram înapoi pe moto la antrenamente.
CS: Cât de costisitor este motocros-ul ca sport?
BO: Ai nevoie de minim 10.000 euro pe sezon să participi la toate cursele de la noi din țară. Asta dacă vrei sa participi la amatori și să ai tot ce îți trebuie: consumabile, piese de schimb la timp, scule. Ai nevoie de mecanic, antrenor.
CS: Te-ai accidentat și ai mers înainte. Ce te-a făcut nu numai să te dai cu moto, dar să vrei să mergi la competiții?
BO: Accidentările sunt frecvente în acest sport, mai ales când dorești să urci pe podium. O accidentare se poate întâmpla oriunde, oricând. Pasiunea mea pentru motocros este prea mare pentru a renunța din cauza accidentărilor .
„Pasionații sportului pe două roți nu vin la concursuri.”
CS: Cum ar putea acest sport să fie susținut mai mult?
BO: Cei în masură să ajute nu înțeleg că banii oferiți prin sponsorizare sau mecenat, nu rămân în conturile sportivilor, ci ajung în industria moto (magazine, organizatori, mecanici etc).
Magazinele de profil, vând motociclete, echipamenete, piese, dar nu se sprijină cluburile moto.
Pasionații sportului pe două roți nu vin la concursuri.
Este un cerc vicios, care nu face bine nimănui.
CS: Resursele financiare limitează accesul la acest sport multor tineri. Ai putea să îmi dai listă de argumente pentru care un sponsor să investească în acest sport?
BO: Îți dau doar câteva repere importante pentru sponsori, adevărul e că principalul argument rămâne încurajarea sportivității și curajului.
O colaborare benefică ambelor părți din punct de vedere al promovării.
Generează bunăvoinţa comunităţii din care face parte, dar cel mai important își poate creşte cota de piaţă şi profitul.
Reclama pozitivă.
Plasarea logo-ului pe motocicleta/echipament/remorca/cort la evenimente sportive cu acoperire media
Promovarea în postările online (blog-uri, rețele socializare)
În cazul meu, reclama pe blog-ul personal www.bogdanoproiu.ro
Link către website-ul companiei
Beneficii fiscale
CS: Ce așteptări ai la campionatul 2016 ?
BO: Doresc să particip la cât mai multe etape. Din antrenamentele de până acum, evoluția mea este una pozitivă. De fapt, participarea în sine se traduce prin evoluție. După cum îți spuneam, este important să participi, să te provoci, să fii cât mai competitiv pentru a scoate cele mai bune rezultate.
Acesta este Bogdan Oproiu: pasionat, competitiv, de bun simț. Urmăriți-l pe Facebook sau citiți-i blogul www.bogdanoproiu.ro.
[wp_ad_camp_5]