Fenomenul fake news – dezinformare in era 2.0+
Fenomenul Fake News – dezinformare in era web 2.0…+
Intre propaganda, forma fara fond si "idiocracy"
In urma cu putini ani, conceptul de fake news nu era privit ca o problema acuta, tocmai aceasta abordare lejera a generat situatii greu de imaginat inainte de web 2.0. Acum a devenit o adevarata provocare pentru publisherii din intreaga lume, iar aici ne referim strict la cei care ofera informatii bine documentate din surse sigure. Atat mass media, cat si retelele de socializare sunt intesate zilnic de milioane de stiri false care se prezinta sub forma unor fapte, situatii sau evenimente neprevazute. De asemenea, aceste fake news nu au alt rol decat acela de a manipula, sa faca propaganda, sa dezinformeze, sa promoveze anumite ideologii si, cel mai important, sa aduca bani celui care se foloseste de un astfel de instrument.
Fenomenul fake news o provocare pentru cei care doresc sa ofere sau sa gaseasca informatii reale
Daca este sa privim fenomenul mai indeaproape, atunci putem constata cu usurinta ca efectele acesteia sunt deosebit de nocive asupra consumatorului de informatie. Avand in vedere principalul ingredient, dezinformarea, cititorului de rand ii este destul de complicat sa faca diferenta intre o stire falsa si una adevarata. Mai ales in conditiile in care de multe ori acest tip de stiri sunt imbracate in informatii aparent credibile.
[wp_ad_camp_2]
Un efect care, consideram ca este deosebit de grav, avand in vedere dezinformarea, este acela ca anumite articole redactate de persoane fara experienta in anumite domenii, cum ar fi cel medical, pot duce chiar la punerea in pericol a sanatatii.
Fake news nu reprezinta doar informatii false, in cele mai multe dintre cazuri acestea se prezinta sub aceasta forma in mod intentionat. Se distorsioneaza intr-atat informatia intrucat oamenii incep chiar sa isi construiasca modele sau chiar sa imprastie informatia falsa doar pentru ca au fost influentati in asa mod incat au capatat incredere in ele.
Chiar si atunci cand este vorba despre o stire, un editorial, o descriere a unui produs, al unui comunicat de presa, slab documentat sau copiat si interpretat in modul in care redactorul a inteles informatia respectiva, poate sa fie incadrat cu usurinta in categoria de fake news.
Articolele suprasaturate SEO – forma fara fond
O categorie aparte de dezinformare o reprezinta articolele SEO. In dorinta de a include anumite cuvinte cheie, redactorii folosesc o suita de sintagme, de multe ori nearticulate si fara prepozitii, pentru a realiza un articol bine indexat. Informatiile nu sunt documentate, articolele reprezinta doar o insiruire de cuvinte fortate. Asa se face ca filmul "Idiocracy" se transforma dintr-o parodie cu umor negru, intr-un viitor gri al intelectualitatii omenirii.
[wp_ad_camp_1]
In ce priveste articolele SEO, adevarul e departe. Google se umanizeaza, oamenii se robotizeaza, iar aceste fortari vor fi penalizate. Pana cand editorii/ redactorii se vor trezi ca trebuie sa scrie pentru oameni, Internetul se va umple de articole cu forma, fara fond si intr-un cerc vicios ne putem indrepta intr-o directie sumbra a limbajului si intelectualitatii.
Ce se poate face in legatura cu combaterea fenomenului de fake news?
Asistam la un fenomen ingrijorator care se raspandeste din ce in ce mai mult in mediul online. Acest lucru este posibil intrucat oricine are o tastatura si putin timp liber poate sa devina jurnalist. Ce se poate face in legatura cu acest lucru? Ei bine, fenomenul de fake news este destul de complicat de combatut insa, prin a raporta informatiile respective in mod frecvent, cel putin se reduce numarul lor.
In Romania, din pacate nu exista studii din care sa reiasa efectele pe care le au stirile false asupra consumatorilor de informatie. Insa, pentru a putea sa se ofere credibilitate surselor respective este esential ca fiecare persoana sa fie atenta la sursa din care isi culege informatiile. Ai auzit vreodata de site-ul respectiv? Are o categorie sau o caseta directionala care sa te conduca la datele de contact? Autorii pot sa fie identificati? Poate sa fie verificata informatia din alte surse? Acestea sunt cateva dintre intrebarile pe care trebuie sa si le puna oricine doreste sa se informeze corect si sa nu creada numai ceea ce este servit ca atare in mediul online.
[wp_ad_camp_3]
Multe dintre site-urile de stiri din Romania care furnizeaza astfel de informatii false pretind a fi redactii independente. Insa, informatia furnizata nu poate sa fie verificata, nu exista date de contact dar toate sustin ca ofera informatii adevarate.
Adevarul? Fake news nu e tocmai fake news, ci forma complexa de dezinformare digitala
Comisia Europeana a instituit un Grup la Nivel Inalt pentru combaterea fenomenului “Fake News”, din care face parte si o romanca, doamna profesor Alina Bargaoanu. Sa imi intelegeti punctul de vedere, o stire reala importanta pentru romani, in cautari Google “comisia fake news Alina Bargaoanu” apare doar in 6770 de articole.
In acealasi timp, cautarea “remedii naturiste” (multe dezinformari sunt in aceasta zona) intoarce 870 mii rezultate.
Grupul de lucru s-a incheiat cu o serie de concluzii, care reprezinta de fapt prima forma de comunicare oficiala pe tema Fake news. De fapt, una dintre definitii arata ca Fake news nu este fake news, ci dezinformare digitala. Voi vorbi mai multe despre acestea pe blogul iXpr.ro intr-un viitor apropiat.